Przejdź do głównej zawartości

English tenses challenge part 3

Kolejny etap w wyzwaniu "20 dni - czasy angielskie raz na zawsze" oznaczony był * jako czas dla bardziej dociekliwych, z uwagi na to, że nie używa się go na co dzień. Jaki to czas?

PERFECT FUTURE

Sami przyznacie, że czas przyszły dokonany brzmi dziwnie ;) Mówi on o wydarzeniach, które zakończą się w przyszłości, ale wcześniej niż jeszcze inna czynność zostanie zakończona.
Tworzy się go:

podmiot + will + have + czasownik w III formie

Np.: By the time she gets ready, the bus will have left. (Zanim ona będzie gotowa autobus odjedzie.  - przykład ze strony Szlifuj swój angielski ;))

Ponieważ nawet w komentarzach na necie zgłębiając ten język przeczytałam, że sami Anglicy nie do końca czasem wiedzą o co w nim chodzi - postanowiłam nie zaprzątać sobie nim na razie głowy.

Tak więc wszystkie czasy Perfect Simple mam już za sobą. Poznałam/przypomniałam:


PERFECT PASTPERFECT PRESENTPERFECT FUTURE
podmiot+had+III forma czasownikapodmiot+have/has+III forma czasownikapodmiot+will+have+III forma czasownika
wydarzenie, które zakończyło się w przeszłości wcześniej niż innewydarzenie które zakończyło się w przeszłości, ale ma wpływ na teraźniejszośćKiedy mówimy o czynności, która zakończy się w przyszłości, zanim zakończy się inna czynność
You had studied English before you moved to New York.You have seen that movie many times.By the time she gets ready, the bus will have left.

Czas utrwalić, poukładać w głowie.

  • wszystkie czasy PERFECT mówią o zakończonych czynnościach
  • PERFECT teraźniejszy mówi o zakończonej czynności, która ma wpływ na teraźniejszość, typu "ojej, nie mam teraz kluczy, bo je zgubiłam wcześniej", "ugotowałam obiad i wciąż jeszcze można go zjeść, bo coś zostało", "uderzyłam się w głowę i dlatego teraz mnie boli" ;), "wszystko to wiem, bo nauczyłam się wcześniej"
  • PERFECT przeszły mówi o czynności, która zakończyła się wcześniej niż inna, typu: "przeczytałam książkę, zanim poszłam spać", "wiedziałam to, zanim mi to powiedziałeś"
  • PERFECT przyszły mówi o czynności, która kończyła się zanim zakończy się inna, typu: "do końca roku będę znała przynajmniej 5000 angielskich słów", "przed wakacjami przeczytam jeszcze 3 książki"
  • teraźniejszy ma have/has, przeszły had, a przyszły will have
  • wszystkie używają III formy czasownika
Teraz wystarczy to zapamiętać na ZAWSZE!!!


P.S. Książka skończona!!!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wyzwanie 55 dni bez cukru - Ewa Chodakowska

Z serii: muszę inaczej się uduszę. Wyskoczyło mi dzisiaj na Facebooku wyzwanie rzucone przez Ewę Chodakowską: 55 dni bez cukru. Akcja super. Sama Ewa zasługuje naprawdę na szacunek. Ruszyła z kanapy miliony kobiet, wiele z nich dzięki niej porzuciła złe nawyki, jak wymienione w tym wyzwaniu cukry i słodycze. Jest mega pracowitą kobietą, za co należy jej się wielkie WOW!!! Co w takim razie tak mnie wzburzyło? KOMENTARZE! Ludzie nie potrafią się zatrzymać. " Nie jem w ogóle cukru ani niczego co ma w składzie cukier " - podobnych komentarzy było wiele. Co ciekawe, takie diety podobno rozpisują niektórzy dietetycy (o zgrozo!). OK, jeśli z jakiś powodów zdrowotnych ktoś musi unikać pewnych substancji - to rozumiem, ale w ramach odchudzania? Efekt jojo murowany! Organizm na 100% przy pierwszej lepszej okazji będzie magazynował to, czego mu odmawiasz! Na biologii uczono mnie, że człowiek jest zwierzęciem wszystkożernym. Nie jestem dietetykiem, ale sporo czytam o zdrowym odżywia

Naucz się czasowników nieregularnych śpiewająco ;)

Czasowniki nieregularne, to coś, co niestety, trzeba zapamiętać, wykuć itd. Pewnie, że słuchając dużo radia, oglądając filmy w oryginale, czy po prostu mając kontakt z językiem, te najczęściej występujące same zapadną Ci w pamięci. Serio, metoda "otocz się językiem" naprawdę działa! Znalazłam jednak w necie coś fajnego - piosenki o czasownikach nieregularnych. Może któraś z nich przypadnie Wam do gustu? 1. 2.  3.  4.  5.  Ciekawą alternatywą jest również gra z platformy English Attack . A Wy jakie macie sposoby na czasowniki nieregularne?

Halloween

Zabawa w sklepie z akcesoriami na ten dzień była przednia :D Dokładnie rok temu miałam przyjemność noc z 31.10/1.11 spędzić w Kanadzie. Pewnie dla niektórych będę wyrodna, bo nie zapaliłam znicza na grobie babci. Uspokoję: po pierwsze wyjazd służbowy, nie miałam wyjścia ;), po drugie, zapaliłam po powrocie. Zadziwia mnie ta nagonka na Halloween. Jak dzieciaki chcą, to niech ganiają, a to do rodziców należy pokazać im nasze tradycyjne święto: Wszystkich Świętych i Zaduszki. Swoją drogą ciekawe ilu przeciwników Halloween wie jaka jest różnica między 1 a 2 listopada... Dla mnie mega przeżyciem było zobaczyć jak po drugiej stronie oceanu spędzają ostatni dzień października. A szaleństwo halloweenowe jest ogromne. Co mi się baaaardzo podobało, to fakt, że tego dnia w zasadzie wszyscy są dziećmi. Od rana po ulicach chodzą przebierańcy, nie ważne czy mają dzień wolny, czy pracują. Szaleństwo, zabawa i radość. Co w tym złego? Prawdziwy chrześcijanin powinien przecież wierzyć, że jego b